Sóc na Cristina, sa mestra d'audició i llenguatge o, com molts dels vostres fills em diuen (i he de confesar que m'encanta😍), la mestra de ses frases!
Idò per fer honor en aquest "malnom" la proposta d'avui va justament sobre això: fer frases!
La veritat és que, com tots els papis hem pogut comprovar, els canvis en el llenguatge dels nostres petits son ràpids i de vegades ben grossos. Passam de dir només algunes paraules per demanar allò que necessitam (mamà, papà, aigua...) a fer frases i contar coses en un temps relativament molt curt. És d'esperar que als 4, inclòs alguns ja 5 anys, els nins s'expressin mitjançant frases però encara trobam alguns que no són tan hàbils amb això que deim llenguatge oral, i es comuniquen molts de pics fent demandes amb una sola paraula: -/aigua/ (en lloc de /vull aigua/, o millor encara /em pots posar aigua mamà?/ o amb frases curtes i/o menys correctes però ja sabem que no tots som iguals i que cada nin té el seu ritme.
Encara així, és veritat que l'entorn també pot ajudar a donar una empenteta acompanyant al nin en les seves produccions i una manera pot ser ajudar-lo a formar frases completes i plenes de significat!
Jo, sempre recoman que no es facin correccions directes sinó que es recoeixin les produccions dels peques i es refaci la mateixa frase però amb una estructura més correcta i ampliant el model si pot ser. Per exemple:
Infant: "El toxo ha fet pum!"
Adult: "Sí, el cotxe ha caigut. Ha fet un bon renou: pum!. S'ha romput?"
Un joc que agrada molt i els ajuda amb la Consciència Lèxica (el llenguatge està format per paraules, cadenes de sons amb significat complet) és el de formar frases i contar les paraules que tenen. A fi de fer-ho més lúdic, podem pegar un bot per cadascuna de les paraules que formen aquesta frase, o fer una passa envant fins veure on arriba, o posar un paper per a cada una de les paraules, pintar una retxeta a un paper, o una pissarra, aferrar un gomet, omplir un pot amb papers on cada paper és una paraula...
I com a mostra un botó, d'exemple un parell de fotos d'un dia al taller d'EI 3A:
Miravem un dibuix, deiem una frase, posaven un aro en terra per a cada paraula, tornavem cap enrera pegant un botarro a cada aro dient la frase : 1 bot/ 1 paraula i recolliem els aros contant-los: "aquesta frase té X paraules".
Frase: "El nin dibuixa un arbre"
(anam posant els aros, 1 aro per cada paraula)
"La mama berena pa i suc"
(tornam enrera botant i dient un altre pic la frase, 1 bot per cada paraula)
I mirau quina frase més llarga podem fer: "La nina i el nin juguen a la piscina"
No és cert que si reconeixen les paraules dins una frase en començar a escriure serà més fàcil que entenguin la separació entre les mateixes? 😏
Mirau aquí, on pensàvem la frase i posàvem un dibuix per a cada paraula de la frase, per prendre consciència de les paraules doncs, per exemple: "sa mama menja" són 3 paraules i és important que quan aprenguin a escriure no pensin que son 2: "samama menja".
Idò aquí vos deix sa meva proposta, fer una cosa similar al que vos he explicat adalt; podeu mirar un dibuix (un conte, una revista, una imatge a sa tele...) i fer una frase que conti què passa; o fer una frase entre els que sigueu afegint una paraula cadascú.. etc, etc...
Per si algú l'interessa tenir dibuixos que jo utilitzo a l'aula, aquí vos deix una presentació amb els mateixos i que a més podeu utilitzar de manera interactiva
(Alerta, surt un missatge demanant contrasenya, no cal, només anau a la fletxa de descarregar i ho tendreu sense problemes!)
Feim frases 1 Feim frases 2 Feim frases 3
I aquests powerpoints, ben divertits!
Inventar frases i comptar Inventar frases i comptar 2 Inventar frases i comptar 3
Per qualsevol consulta, sabeu que estic disponible al meu correu: cristinasobrino@ceipmiquelduranisaurina.com i vos contestaré de 9 a 14h.
Una besada ben grossa, fins aviat!
PS: Per si vos interessa, al bloc de SUPORT també anirem fent entrades!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada